مصرف گرایی و اسراف و مد گرایی در جامعه امروز

در این مطلب از وبلاگ جامعه در رابطه با مصرف گرایی و اسراف و مد گرایی در جامعه امروز که تبدیل به مشکل بزرگی در جوامع شده   میپردازیم  و مصرف گرایی و مد گرایی را از جنبه فرهنگی و تاثیر رسانه های اجتماعی مثل سینما و تلوزیون و ... و همینطور آسیب های اجتماعی ان را مورد بررسی قرار میدهیم .با جامعه همراه باشید .

مصرف بهینه و مصرف گرایی دو نقطه مقابل یکدیگر است. در جوامع امروزی مصرف گرایی به عنوان وجه غالب به معضلی بزرگ تبدیل شده که مانند افیونی زندگی افراد را درگیر کرده است.

هر سال میلیون‌ها تومان در بخش‌های مختلف صرف اموری می‌شود که شاید ضروری نیست و بیشتر جنبه مازاد دارد. در دنیای جدید کالاها و اشیا از شکل سنتی خود به عنوان ابزاری برای رفع نیازها خارج شده است و به عنوان نماد و نشانه‌ای بر شخصیت اجتماعی و به مثابه ابزاری جهت نشان دادن منزلت اجتماعی مورد توجه مصرف کننده قرار می‌گیرد. در جهان امروز مصرف به عنوان یک وسیله هویت‌ساز معرفی شده و مصرف‌کننده با مصرف و نمایش دادن کالاهای تحت تملکش، در صدد خلق و حفظ هویت خویش است.

مصرف‬ کننده‬‬ در‬ واقع به سمت الگوی مصرفی هویت بخش و مصرف متظاهرانه روی آورده است؛ این فرهنگ که مصرف را معیار و ملاک شخصیت و کالا را وسیله هویت‌بخشی در نظر گرفته، موجب افزایش مصرف و پدید آمدن نوعی مسابقه مصرف در میان افراد و جوامع شده است. بر همین اساس یکی از مواردی که تأثیر زیادی در تغییر سبک زندگی ایرانیان داشته و آثار متعدد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی نیز بر جای گذاشته، مسئله مصرف گرایی و تغییر الگوی مصرف کالاها و خدمات در میان ما مردم است.